Information för boende

Den här sidan samlar svar på vanliga frågor som rör dig som är boende i föreningen.

Bredband och IP-telefoni och kabel-TV
Hyra, avgifter och förvaltning
Felanmälan
Andrahandsuthyrning
Tvättstugor
Källsortering och container
Parkering och garage
Störande granne

Bredband och kabel-TV

Det ingår 1000 Mbit bredband från Bahnhof i hyran. Det finns ett bredbandsuttag i anslutning till ytterdörren i alla lägenheter som man ska använda för att koppla upp sig mot bredbandet.

Bahnhof erbjuder också IP-telefoni men detta tecknas av lägenhetsinnehavaren för varje enskild lägenhet och kräver köp av deras egen router. Kontakta Bahnhof för gällande priser.

För att börja använda bredbandet behöver du registrera sig hos Bahnhof, detta sker automatiskt när du kopplar upp dig första gången.

Tele2’s grundutbud för kabel-TV ingår i hyran. Du behöver inte teckna något abonnemang för att ta del av detta men du behöver en digital mottagare som du själv står för.

För mer information och support från Bahnhof se http://www.bahnhof.se
För mer information och support från Tele2 se https://www.tele2.se/

Hyra, avgifter och förvaltning

Riksbyggen AB sköter föreningens ekonomiska förvaltning och förvarar pantförskrivningar. Om du har frågor om din hyra, pantförskrivningar eller andra funderingar kring föreningens avgifter eller ekonomi ska du vända dig till Riksbyggen på telefon 0771-860 860 eller via deras hemsida på http://www.riksbyggen.se.

Föreningens tekniska förvaltning sköts av HSB Boservice som även utför vissa arbeten för boende i föreningen. Vissa arbeten betalar du för själv, fråga vid beställning om du är osäker på vad som gäller.

Felanmälan

Vid akuta fel i din lägenhet som till exempel stopp i avlopp ring HSB Boservice på telefon 018-18 74 01. Vissa fel betalar du för själv, fråga vid felanmälan om du är osäker på vad som gäller.

Vid fel i tvättstugan kontakta föreningens vicevärd, du hittar kontaktuppgifter under Kontakt uppe i menyn.

Andrahandsuthyrning

Grundtanken med bostadsrätt är att ägaren själv skall bo i lägenheten. I de fall ägarens barn skall bo ensam i lägenheten är det enklast att barnet skrivs in som delägare, annars räknas det som andrahandsuthyrning.

Vill du hyra ut i andra hand under en kortare tidsperiod pga. arbete, studier på annan ort eller andra goda skäl skall du ansöka om tillstånd hos styrelsen innan du hyr ut. Vi förbehåller oss rätten att kräva intyg som styrker att du kommer bo på annan ort, exempelvis från arbetsgivare eller skola. Ansökan beviljas 12 månader åt gången och en bostadsrättshavare har möjlighet att hyra ut sin bostadsrätt under sammanlagt 36 månader (3 år).

Ansökan görs genom att logga in på Mitt Riksbyggen och under fliken ”Min bostad” välja ”Hyr ut i andra hand”.

Styrelsen godkänner ansökningarna vid styrelsemötena som infaller första Måndagen varje månad (ej under sommaren).

Enligt §11 i stadgarna Övriga avgifter tar föreningen ut en årsavgift motsvarande högst 10% av prisbasbeloppet enligt lagen om allmän försäkring vid tidpunkten för ansökan om tillståndet. Bostadsrättsägaren ansvarar för betalningar till föreningen samt för hur hyresgästen sköter lägenheten under uthyrningstiden. Vid utlandsvistelse skall det alltid finnas en kontaktperson i Sverige med fullmakt att företräda ägaren.

Det är inte tillåtet att hyra ut lägenheten utan styrelsens tillstånd. Detta är reglerat i föreningens stadgar och i bostadsrättslagen.

Tvättstugor

I föreningen finns fyra tvättstugor, tre i hus 14, och en i hus 18. Tvättstuga två i hus 14 har kortare tvättider. Torkrum finns till samtliga tvättstugor utom till grovtvättstugan där det finns ett torkskåp. Mangelrum finns i anslutning till tvättstugorna. Tvättutrustningen är tidsstyrd och fungerar mellan 7.00 – 22.00.

En bokningstavla finns utanför varje tvättstuga där du bokar tid med ditt bokningslås. Nycklarna till tvättstugan, torkrummet och mangelrummet finns i det lilla skåpet i väggen. Se separat anslag utanför tvättstugan för regler om bokningstider och tillgång till de olika utrymmena.

Lämna tvättstugan i det skick du själv vill finna den. Rengör torktumlarens filter och torka av om det behövs.

Om något fel uppstår i tvättstugan eller om du saknar bokningslås, kontakta vicevärd.

Källsortering och container

Miljöstugan finner ni på innergården. Komplett källsortering erbjuds och skyltar på väggarna i miljöstugan visar vad och hur du ska sortera.

Avfallspåsar för kompost kan hämtas på återvinningscentralerna. Se Uppsala Vattens hemsida för mer information.

Container för grovsopor finns vid sidan om 16 B. Lägenhetsnyckeln passar i hänglåsen på containern. Håll rent runt containern och kontakta Vicevärd om den är full. Observera att det inte är tillåtet att kasta vitvaror och elektronik, såsom till exempel spisar, kylskåp, frysar, tv, brödrostar, datorer, skrivare och lamparmaturer i containern. Sådant måste köras till en kommunal återvinningscentral eller lämnas vid närmaste miljöstation.

Apoteket tar emot gamla mediciner och termometrar med kvicksilver.

Parkering och garage

Föreningen har 54 parkeringsplatser med eluttag som kostar 250 kr/månad och 14 garage som kostar 400 kr/månad. Det är separat kö till p-plats och garage. Kontakta styrelsen för att ställa dig i kö till parkeringsplats eller garage, du hittar kontaktuppgifter under Kontakt uppe i menyn alternativt på anslagstavlan i respektive trappuppgång.

Det råder utanför parkeringsplatserna generellt parkeringsförbud på föreningens område. Om du behöver parkera på gården kan du be vicevärden eller styrelsen om ett tidsbegränsat parkeringstillstånd. Du hittar kontaktuppgifter till vicevärden samt styrelsen under Kontakt uppe i menyn. För mer information om parkering, se föreningens uppslagsverk under menyn Filer.

Störande granne

Har du problem, tala (lugnt och sansat) med grannen i första hand. Om inte detta hjälper, anteckna datum, tider samt typ av störning, och kontakta styrelsen.